Sabtu, 15 Disember 2012

Pait atau pahit = Pulasan




                                          pokok pait mertua aku yang sedang berbuah.

   Buah pait atau bahasa standardnya buah pulasan merupakan sejenis buah seperti buah rambutan cuma kulitnya yang tebal berbanding rambutan yang nipis.

   Zaman aku kecil - kecil dulu yang selalu dimakan adalah buah pait yang isinya tak lekang dan melekat dengan bijinya. kalau sesiapa pernah makan rambutan rakyat mungkin tahu dan faham.

                             
                                          buah pait yang sedap dimakan

  Namun hari ini dah terdapat buah pait yang lekang dah isinya dari bijinya. Yang buah ppait ni aku suka ni. Kalau musim buah, jika aku balik ke rumah mertua aku di Batu Pahat, pasti aku akan beli buah ni. lagi pun kat sana harganya dalam lingkungan ppaling mahal pun RM2 sekilo.

  Aku juga penah lihat buah paip yang dijual kat pasar giliran Kuala Berang. Tapi harganya amat tinggi. Kalau tak salah aku dalam lingkungan RM4 sekilo yang paling murah. Rasanya kat Kuala Berang ni tidak ramai lagi yang menanam pokok paip yang lekang isinya.

                                                    Buah pait yang dikupas kulitnya...sedapppp
                                               
  Baru - baru ni aku balik rumah mertua aku, terdapat pokok pait yang sedang berbuah serta dah masak. Aku pun makan lah sepuashati. Tapi risau juga nak makan banyak - banyak. Takut bacaan gula dalam naik aku naik. hu hu hu. Dah makin tua, kena jaga kesihatan lah.

                                                    kelihatan isinya tanggal dari biji.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan