Isnin, 17 Disember 2012

Nasi Kandar


                                         Nasi Kandar berharga RM11.80

  Aku kekadang suka juga makan nasi kandar walaupun aku bukan peminat nasi kandar tegar. Kalau di Kuala Terengganu, restoren nasi kandar hanya ada dekat Mydin Mall je. Di situ lah aku selalu makan nasi kandar kalau nak ubah selera.

   Pada 11 Disember baru - baru ni, aku makan nasi kandar di restoren tersebut. Aku ambik lauk ayam goreng berempah, dua ketul telur ikan dan sedikit kobis goreng. Manakala untuk minuman pula aku ambik air suam je ( konon macam diet lah kut..hu hu hu ).

  Lepas mamak tu isi nasi dan lauk tu, waktu dikira kos tu, terkejut gila ( nasib baik tak gila ) juga aku bila dengar harga dalam RM11.80. Terasa mahal lah pulak. Selalunya aku makan direstoren tersebut, dengan lauk yang simple begitu harganya dalam lingkungan RM8.50 - RM9.00++. Tak tau lah air suam Restoren mamak tu harga RM2.00 lebih. Boleh pergi India balik hari lah mamak tu gamaknya. Walau bagaimanapun, sepatutnya aku suruh dia kira lagi sekali jika terasa mahal kan. Mungkin silap aku juga.

  Atas ketidakpuas hatiku, pada 17 Disember 2012,  kebetulan aku ada kerja di Kuala Terengganu, aku singgah lagi sekali kat restoren tu untuk makan pagi ( atau makan tengahari? waktu tu dah pukul 11.30 pagi). Aku pun order nasi dengan lauk yang sama iaitu lauk ayam goreng, 2 ketul telur ikan dan sedikit sayur kobis goreng. (Tapi aku lupa nak ambik gambar..) Manakala air pula aku order teh O. Selepas dikira semua sekali baru berharga RM11.20. Sewaktu pengiraan dilakukan, mamak tukang kira tu tunjuk kat aku harga nasi dalam 9.70. Maka harga harga air teh O berharga RM1.50 secawan ( mahalnya .....)

  Kesimpulan yang dapat dikatakan, hati - hati bila makan direstoren nasi kandar terutamanya kat Mydin Mall Kuala Terengganu. Kalu rasa tak puashati dengan harga yang dikira, kena suruh kira lagi sekali. Dan seterusnya harga makanan kat Terengganu memang mahal gila. Kalau orang luar Terengganu dinasihatkan jangan melancung ke negeri Terengganu jika tak mampu menampung harga makanan yang terlalu mahal disini. 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan