Khamis, 13 Disember 2012

Beras dimasuki kutu beras



                              
                                           foto 1 : Kelihatan ada kutu beras yang berwarna hitam

   Beras ni dibeli dari sebuah pasaraya hypermarket di kuala Terengganu. Jenama beras ni saya pun dah lupa. Tapi yang pasti bukan beras jati. 

   Beras ini waktu basuh banyak yang timbul. Mungkin dalam butiran beras tersebut telah kosong dimakan oleh binatang ini. Yang paling aku perasan, nasi daripada beras ini cepat basi. Kalu masak tengahari, malam tu nasi akan basi dan keesukan harinya dah jadi macam tapai. Masam yang semacam.

                                   
                                           foto 2 :  walaupun shot jauh, masih kelihatan kutu beras

     Bila asyik basi je nasi yang masak, beras ni satu guni terus aku bawa balik kat rumah mak aku. Woiiii jangan ingat aku bagi mak aku makan pulak beras ni. Beras ni aku suruh mak aku bagi ayam makan. Dah nak jadi rezeki ayam gamaknya.

   Oleh itu untuk saling ingat mengingati atas apa yang terjadi ini, sebelum beli beras perhatikan elok - elok samaada terdapat atau tidak bendasing yang hitam - hitam ni dalam guni beras yang dijual itu. kalau nampak terdapat bendasing ini elakkan beli beras tersebut.

   Sejak peristiwa tersebut, aku dan keluarga ku terus tidak membeli beras dari pasaraya hyper  tersebut. Pasaraya itu adalah pasaraya S---S-N. kalau nak beli juga beras dari pasaraya tersebut, perhatikan sebaik-baiknya dulu. Sebab saya dah terkena dua kali. Yang kali pertama tak sebanyak ni dia punya kutu kat dalamnya.

   Mulai dari peristiwa itu kami hanya membeli beras dari Pasaraya lain pulak. Bukan tak nak menyokong bangsa sendiri, tapi takkan nak beli beras untuk bagi makan kat ayam je kan. dah lah beli dengan harga mahal. 


























3 ulasan:

  1. kan ade alat hok biase t.wan gune untuk buang bnde asing dlm beras, (aku dok igt name mnde) cek google jap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tampi beras.... ho... dok jadi ke gune mnde tu...

      Padam
  2. Nok tampi guananya. Beras tu pun rosak. Asal nanak je...mlm nya basi.

    BalasPadam