Selasa, 18 Disember 2012

Gerai ICT Pak Nong



                                          Kenapa ramai - ramai kerumun ni?

   Nak cerita bab ICT pulok lah. Bukan ICT berkaitan teknologi komputer pulak. Tapi ni ICT yang terkenal kat Terengganu ni. ICT ni yang dimaksud kan adalah Ikan Celup Tepung. 

  Kebiasaannya aku kalu nak makan ikan celup tepung ke, sotong celup tepung ke aku selalu ke pantai tok jembal yang berdekatan dengan airport Kuala Terengganu. Sesekali ada juga aku makan ICT kat pantai kelulut Marang.

   Semenjak lepas raya puasa baru - baru ni, aku cuba cari kedai ICT yang member aku bagitau lagi sedap. Dia bagitau kat aku, tempatnya kalau melalui depan UMT tu, jalan terus je tak payah masuk ke laluan maktab guru Batu Rakit tu. Kebetulan pada masa tu, wife aku ajak beli keropok kat mengabang lekor. Lepas beli keropok aku ajak wife cuba cari gerai yang member aku penah bagi tau.

   Dalam percarian itu, ternampak sebuah gerai yang 'cikai' je. Tetapi terlalu ramai manusia dan kereta yang parking kat situ. Aku sempat perati kat gerai tu ada banner GERAI PAK NONG.  Aku pun cuba lah juga makan disitu bersama keluarga aku. Aku ke gerai tu dalam lingkungan pukul 4.30 petang. Terpaksa intai meja yang mana kosong. Sebab terlalu penuh. Dalam kesesakan pelanggan yang ramai tu, dapat juga satu meja kosong yang terpaksa berkongsi dengan sepasang suami isteri. Tapi tak kisah lah, asalkan dapat meja je.

  Selain ikan celup tepung yang terdapat kat sini ada juga sotong celup tepung, udang celup tepung, keropok lekor dan mee goreng. Manakala air minuman yang special di adalah ABC dan Air jagung. Harga makanan tu tak lah semahal mana. Kalau berbanding dengan pantai tok jembal sebelah airport tu lagi mahal. Ikan yang digunakan untuk celup tepung adalah jenis ikan selayang je. Tetapi selayang yang bersaiz besar dan masih segar. Bila makan tu terasa kemanisan dan kelazatan yang tersendiri.

  Cara nak makan disini jangan menunggu dimeja makan seperti  kebanyakan gerai. Terpaksa kena berebut dengan orang ramai. Kalau jenis tak berebut, lambat lah dapat makan. Yang paling laku disini adalah sotong celup tepung. Harga sotong pun tak mahal mana. Bergantung keadaan saiz dan pemerhatian aku harga paling rendah dalam lingkungan RM5.00 seekor.

Gambar pelanggan berkerumun berebut makanan

   Apa - apa pun cuba lah mencari gerai pak nong di area pantai batu rakit. Kalau tak nak serabut dengan orang ramai, datang waktu pukul 3.30 ptg hingga 4.00 petang. Makan pun selesa. Pasti anda berpuas hati.




Udang celup tepung




Sotong celup tepung

Mee goreng ( Lagi sedap curahkan air lada keropok kat dalam mee )


sebahagian makanan yang keluarga aku makan


Ikan selayang celup tepung - saiz besar dan segar



Sebahagian hidangan satu keluarga 6 dewasa dan 2 kanak-kanak


Licin terus dan berbaloi dengan RM82.00

tulang temulang ikan celup tepun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan