Khamis, 13 Disember 2012

Durian Cicah Budu

                                                   Durian di dalam budu


   Biasa nampak orang letak tempoyak di dalam budu. Tapi sebenanya letak durian di dalam budu lagi sedap dari letak tempoyak. Dia punya rasa umppphhh mengancam beb. wa cakap lu. Aku mula - mula makan durian letak dalam budu buat ulam nasi setelah aku tenguk arwah tok wan aku makan. Masa tu aku berusia dalam lingkungan belasan tahun. Tak salah aku dalam umur 14 tahun atau 15 tahun.

  Dia punya rasa cukup - cukup umph. Macam - macam ada rasanya. Masin, masam, manis, Pedas dan lemak berpadu dan bersatu sekali. Silap - silap pahit pun ada sekali jika durian tu ada rasa pahit. he he he he. kalau makan dengan nasi panas - panas, lauk lain tak ada pun dah sedap. Tapi yang menimbulkan masalah, jika bukan musim durian, tak boleh lah buat macam ni. Kena letak tempoyak lah kan.

  Resipi dia mudah je, letak budu dalam piring, picitkan cili padi 3 - 4 biji ( terpulang pada citarasa ), picitkan air asam limau nipis dan masukkan durian satu atau dua ulas. Lepas tu durian tu gaul - gaulkan dalam budu. Nak lagi sedap cicahkan pulak dengan ikan panggang tawar ke atau ulaman lain dan makan dengan nasi panas - panas. Kalau tak ada pencicah lain, amik durian dalam budu tu, makan je dengan nasi. sedap juga tu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan