Sabtu, 15 Disember 2012

Naik Bas




 Pada 10 Disember 2012 baru - baru ni aku balik dari Batu Pahat ke Terengganu. Kalau ikut perancangan asal, aku nak balik pada 9 Disember dengan menaiki bas waktu malam. Tetapi aku tak nak ketinggalan tenguk siaran langsung bola sepak malaysia lawan Thailand, aku mengambil keputusan naik bas waktu siang pada keesukan hari nya.

  Pada pukul 8.30 pagi, isteri aku menghantar aku ke stesen bas batu pahat. Tepat jam 9.05 pagi bas tersebut bertolak menghala ke kuantan. Bas yang aku naiki ini akan pergi ke Kuantan dan aku akan cari bas lain di kuantan untuk balik ke Terengganu.

Gambar hiasan : bas tranasional

  Yang aku tak tahannya bas yang aku naiki ini iaitu bas tranasional iaitu  pemandunya agak badmood pada hari ini. Sebelum bas bertolak, terdapat wanita cina memaklumkan kepada pemandu bas dan meminta jasa baik pemandu tersebut menunggu sekejap supaya seorang kawannya dapat menaiki bas. tetapi pemandu tersebut melahirkan rasa tidak berpuashati terpaksa menunggu. 

  Pada pendapat saya apasalahnya pemandu tersebut memberi masa dalam 10 - 15 minit. mungkin penumpang tersebut mempunyai sebab - sebab tertentu yang menyebabkan kelewatan tersebut. Tak sampai 5 minit, penumpang yang terlewat tersebut pun sampai dan sempat kena 'sound' oleh pemandu tersebut. Ayat yang digunakan oleh pemandu tersebut yang aku ingat, "bas ni berjalan tepat pukul 9 pagi, bukan 9.01, bukan 9.05 ...!!!!...tersengih - sengih ler remaja cina yang lewat sampai tersebut.

  Setelah bas yang aku naiki ini sampai ke stesyen segamat, remaja cina yang lewat  tadi turun dari bas. Mungkin penumpang tersebut hendak buang air di tandas stesyen bas segamat. Tetapi pemandu bas memangil kembali remaja cina tersebut menaiki bas. Dan sambil memarahi cina yang turun dari bas tesebut. Cina tu pun satu perkara juga, sebelum turun apa salahnya memaklumkan sikit kepada pemandu tersebut.

  Setelah cina tersebut menaiki bas, pemandu tersebut memarahi penumpang cina dan melahirkan rasa tidak puashati beliau dengan kelakuan penumpang remaja cina. Ayat yang dia gunakan yang masih aku ingat," awak ni dari batu pahat lagi buat aku hot.....!!!"

  Setelah bas melewati simpang segamat/kuantan, bas berhenti untuk penumpang buang air di tandas awam berhampiran gerai jualan buah. setelah penumpang menaiki bas, aku melihat pemandu bas berjalan ke penumpang kerusi dibelakang. Aku ingat pemandu nak mengira samada penumpang dah cukup atau belum. Tetapi yang sebenarnya pemandu memarahi seorang penumpang dibelakang yang menggunakan ruang tidur pemandu kedua. mungkin penumpang tersebut tidur diruangan tersebut sewaktu bas berjalan. sewaktu pemandu beredar ke tempat asalnya terdengar rungutan diucapkan oleh pemandu, "kenapa banyak hal lah penumpang hari ni..macam - macam hal berlaku "

   Sepatutlah pemandu tersebut mestilah bekerja dengan penuh profesional. Bukannya meluahkan secara melulu walaupun penumpang melakukan kesalahan. sepatutnya pihak pengurusan bas tranasional mengambil kira atas apa yang berlaku. selain tu juga, bas yang disediakan juga bagi aku tak berapa selesa. Kusyennya macam sedikit berbau. Terdapat air penghawa dingin yang menitis di kerusi penumpang.

  Bas yang aku naiki sampai di Terminal Bas Kuantan lebih kurang pukul 2.20 petang. Setelah sampai diterminal bas, aku tergesa - gesa menaiki tangga untuk ke tingkat atas, untuk mendapat tiketkan tiket ke Kuala Terengganu. 

  Aku pun terus menuju ke kaunter bas tranasional dan bertanya bas bertolak ke Terengganu pada pukul berapa. kerani yang bertugas memaklumkan bas ke Kuala Terengganu pada pukul 3 petang dan 5 petang. Aku pun mengambil tiket pada pukul 3 petang. setelah urusan membeli tiket selesai, aku terpandang pada salah satu pintu kaunter transional yang terpampang kertas putih bersaiz A4 yang mencatatkan bas pukul 3 petang ditunda kepada pukul 5 petang. Aku dah cuak. Tapi masa tu sempat aku doakan moga - moga bukan atas tiket yang aku beli.

  Setelah semua urusan selesai aku pun turun dari tingkat satu dan mencari kedai makan kerana perut aku dah lapar. Dah pukul 2.30 ptg masih belum berisi. 

  Tepat jam 2.45 petang, aku pun menuju ke tempat parking bas yang bernombor 5 dan 6 di terminal bas. Setelah menunggu disitu, terdapat seorang petugas tranasional memaklumkan bas tranasional pukul 3 petang rosak dan ditunda kepada pukul 5 petang. Aduh...melemaskan fikiranku. kalau aku naik bas pukul 5 petang, pasti aku akan sampai waktu malam di kuala Terengganu. Paling cepat pukul 9 malam. Lepas tu nak balik ke Kuala Berang pulak.Sepatutnya kerani tranasional yang aku beli tiket tadi memaklumkan bas pukul 3 petang rosak. Paling tidak pun aku boleh mencari tiket bas lain. 

  Dalam keadaan buntu tersebut aku pun menuju ke sebuah kedai makan yang berhampiran dan minum segelas air teh O sambil mencari - cari idea. dalam setengah jam di kedai, aku membuat keputusan dengan mencuba beli tiket bas lain dan moga - moga akan ada bas lain menuju ke Kuala Terengganu.

  Setelah selesai minum, aku menuju ke tempat parking bas dan terlihat sebuah bas mara liner yang parking dan tercatat destinasi bas tersebut menuju ke kuala terengganu. Apabila terlihat pemandu bas dan seorang petugas mara liner disitu, aku cuba bertanya kepada pemandu dan petugas tersebut samada masih terdapat kerusi kosong. Tetapi malang nasibku apabila pertanyaan dan kehadiran aku disitu tidak diendahkan. seolah - olah aku dah jadi 'orang ghaib'. Aku ulang lagi pertanyaan aku...tetapi masih belum mendapat respon. Sehinggakan aku terasa seperti macam orang gila lah pulak. Macam lah kerja pemandu bas tu hebat sangat. Dia ingat aku nak naik percuma ke. Aku bertanya sekadar untuk menentukan samada bas tersebut masih terdapat kerusi kosong dan aku akan  cuba untuk dapatk n tiket kat tingkat atas terminal.

Gambar hiasan : Bas mara liner


  Dengan perasaan yang amat terhina, aku pun berlalu pergi dan menaiki tangga untuk ketingkat satu. Alhamdulillah, lepas je tangga aku terpandang kaunter bas SP Bumi. Aku bertanya kerani kauntar bas tersebut dan beliau menyatakan ada bas ke kuala Terengganu dan akan  bertolak bila - bila masa lagi. Justeru itu aku mengambil tiket bas sp bumi dan terus menuju ke bas yang menunggu di parking bas. Bas bertolak tepat jam 4 petang dan aku selamat sampai ke kuala Terengganu  lebih kurang pukul 7.20 petang. Jadi tiket bas tranasional hanya sia - siia je aku beli hari itu dan tranasional jual kertas dalam luas 1.5inci dengan harga RM18 sekeping. 

                                                  Gambar hiasan : Bas SP Bumi

  Pengajaran untuk aku, cuba elakkan menaiki bas tranasional selepas ini jika ada perkhidmatan bas lain. Begitu juga dengan bas mara liner yang pemandunya sombong dan perasan hebat sangat tu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan