Rabu, 11 Januari 2017

PISANG


    Aku telah menanam beberapa pokok pisang di kawasan rumahku pada bulan jun 2015. Benih pisang ini asebahagiannya diberi oleh bapa mertua ku dari Batu Pahat, Johor. Jenis pisang dari batu pahat  yang aku ingat adalah pisang lilin.

     Selain itu terdapat juga benih pisang yang diberi oleh kawan aku iaiu Haji Ahmad Shukri. Aku sendiri tak pasti pisang mana yang diberi oleh beliau. Maklumlah aku jenis pelupa. Banyak makan semut barangkali

Buah Pisang lilin yang terbaru.


    Pokok pisang aku mula mengeluarkan buah pada tahun lepas ( 2016 ). Alhamdulillah kira lebat juga buahnya dan aku hadiahkan pada semua jiran serta kaum keluarga di Kampung Pauh. Biar lah sama - sama merasai.
.
Pokopk pisang berhampiran bilik anak aku


Pisang kelat siam mok hor

ini pisang terjuntai

pisang lilin yang pertama ( first model tuuu)

       Pada tahun ni nampaknya beberpa pokok ligat mengeluarkan hasil. mungkin sebulan dua lagi akan masak. Moga pisang sentiasa berbuah lebat. InsyaAllah boleh hadiahkan pada kawan - kawan.

sebelum akhiri entri terima lah pantun

Pisang emas dibawa belayar
masak sebiji di atas peti
hutang emas belum tentu dibayar
hutang budi sentiasa dihati😶😶😶😶

Tiada ulasan:

Catat Ulasan