Rabu, 11 Januari 2017

Kamera Analog


  Sebelum kamera digital dikeluarkan, semua kamera menggunakan kodak untuk mengambil gambar. Masa tersebut dalam tahun 2004 kebawah masih lagi menggunakan kamera analog atau kamera berkodak.

   Pengalaman hidupku penah mengguna pakai kamera berjenama canon yang aku beli pada awal tahun 1993 dan kamera olympus yang ku beli pada tahun 2001,

   Sebagai catatan kehidupan, kamera pertama berjenama Canon aku beli menggunakan duit pinjaman pelajaran sewaktu belajar di Politeknik Kota Bharu. Pada semester 3 iaitu melakukan Latihan Industri aku telah membeli kamera untuk tujuan mengambil gambar untuk menyediakan laporan latihan industri. Harga kamera yang ku beli adalah dalam lingkungan RM180. Walaubagaimana pun kamera tersebut telah hilang pada tahun 1996 apabila dipinjam oleh rakan sekerja. Namanya biarlah aku je yang tau. Sedih juga klamera tersebut hilang kerana susah untuk ku milikinya.

   Pada Jun 2000 aku telah menyambung pelajaran untuk Diploma Kejuruteraan Awam, di Polisas. Sewaktu semester 6, pelajar diwajibkan membuat laporan kajian ( macam tesis jika ijazah ). Justeru itu aku perlu jua mengambil gambar-gambar yang berkaitan. Setelah aku mendapat pinjaman pelajaran JPA berjuml;ah RM5000 ( banyak juga.. tapi bahagian bayarnya lelah rasaannnn), aku pun beli kamera berjenama olympus. Kamera tersebut aku beli di bandar Kuantan. Yang menemaniku waktu tersebut adalah Salimi kalau tak salah. Sekarang beliau staff JKR Besut. Kamera olympus itu kalau tak salah harganya dalam lingkungan RM700++. Masa tersbut pun sudah ada dipasaran kamera berdigital. Tapi harganya melebihi RM 1000++. bagi aku masa tu harganya terlalu mahal. 


Kamera yang masih ku simpan. Bersama kodaknya tu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan