Rabu, 11 Januari 2017

LAUK AKHIR TAHUN 2015

28 Disember 2015 aku telah mengambil cuti. Wife ada mesyuarat di Sekolah tempat beliau mengajar. Kebetulan pulak jatuh ke hari rabu.

Aku mengajak anak - anakku jalan ke pasar giliran di Kuala Berang. Rasa teringin nak cari lauk kampung. Boleh tahan juga nak cari tempat parking. Maklum lah akhir tahun. Ramai orang nak membeli pakaian sekolah barangkali.

Usai parking kereta, aku dan anak _anak terus ke tempat mak cik yang berniaga hampar rikar. Nampak terliur rasa nak beli sayur keladi. Harganya 2 rial seikat. Kira boleh lah untuk makan hari ini.

Selain keladi aku juga membeli seikat pucuk ubi steler. Harga serial seikat. Dan seterusnya aku beli ikan lampam 5 ekor dengan harga 5 rial. Tapi ikan tu dah tak berapa molek sangat dah. Boleh untuk menggoreng.


Sayur batang keladi yang telah dipotong

KrSayur keladi siap dimasak



Cara masakan keladi yang aku buat adalah seperti di bawah

Keladi tersebut aku potong - potong seadanya setelah aku buang selaput kulitnya. Lepas tu aku celor sekejap untuk hilangkan kegatalannya. Kalau gatal rasa perit tekak. Setelah tu aku masak bersama - sama bawang merah dan kunyit yang ku tumbuk dalam lesung.  Seterusnya aku masukkan air baru dan masukkan garam secukup rasa, asam keping 2 keping dan daun kesom. Aku juga masukkan lada hitam yang ku tumbuk dengan lesung batu. Bila dekat nak mendidih aku masukkan budu secukupnya.  setelah masak boleh makan.

Sayur keladi ni boleh dimakan sehingga ke malam. Anak - anakku rupanya berahi makan juga. Siap suruh masakkan lagi.

Ikan lampam goreng

Ikan lampam ni aku goreng bodoh. Bahannya aku letak lada boh, serbuk kunyit dan garam halus. Lepas tu aku goreng je lah hingga masak

# entri ni aku type tahun 2015, Terlupa ak terbitkan. hu hu hu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan