Jumaat, 12 April 2019

Pokok Jambu Birai Rumah

Aku mula menduduki rumahku pada bulan Januari 2015. Rumahku terletak pada Lot 10174 Padang Gaung, Kampung Gaung.


                                                          pokok jambu ditepi pagar

Setelah menduduki rumah sendiri, aku membeli beberapa anak pokok. untuk ku tanam di birai rumah
Pokok Jambu merah atau jambu madu ini aku beli pada di Pasar Tani padang Hiliran Di Kuala Terengganu.

                                                            pokok jambu makin subur

Pada awalnya pokok jambu ku tidak tu,buh dengan subur, Tapi akhir tahun 2015 aku menanam pokok kacang botor berhampiran pagar chain link. LAma kel;amaan pokok kacang botor menutupi pokok jambu madu. Dengan izin Allah, pokok jambu aku mula tumbuh dengan subur.

Pertengahan tahun 2017 iaitu setelah dua tahun ditanam, okok jambu madu aku mula belajar berbuah. Dapatlah kami merasai sejuring seorang hasil buah pertama.

                                                           sebahagian hasil tanaman

Pada akhir tahun lepas buah jambu madu aku berbuah dengan agak l;ebat. dan aku mula membagi buah - buah jambupada jiran terdekat dan juga bapa/mak saudaraku di kampung. Dapat lah merasai slebih urang sekilo lebih setiap orang.

                                                          sebahagian hasil pokok jambu

               
                                                                jambu yang dibelah


                                                            buat makan colek

                                                              jambu ;lagi

Semoga jambu madu aku sentiasa berbua agar ramai lagi dapat merasainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan